Aan de slag

Inleiding

Een paar verdiepingen omhoog en hijgend boven aan de trap.
Even snel de veters strikken en oei wat zit daar in de weg.

Sonja Bakker -> Veel te ingewikkeld, niet vol te houden
Wasborddieet -> Teveel tekst, zeg me gewoon wat ik moet doen

Waarom alleen voor mannen, werkt dit niet bij vrouwen dan? Vast wel, de eerste vrouw die het weet mag het melden!

Stap 1 De Benodigdheden

  • Hartslagmeter
  • Weegschaal met vetmeter, vochtmeter, spiergehalte-meter
  • Zin om af te vallen

ACTIE: Bestel hartslagmeter en weegschaal
Bijvoorbeeld: Polar FT1 42,95 euro
Bijvoorbeeld:Inventum PW820BG 29,99 euro

Stap 2 Wat moet je weten

  • Vetpercentage van 8 tot 18% voor mannen is gezond
  • Gewicht afhankelijk van je leeftijd en postuur, ik zou zeggen onder de 80 kilo
  • Je maximale hartslag is 220 – leeftijd, bij 30 jaar is de maximale hartslag = 190
  • Je gewicht meten doe je ‘s ochtends als je opstaat na het plassen

Stap 3 Het 43 dagen plan in Excel

Het belangrijkste is om een plan te maken en je voortgang bij te houden.
Ik ga hier uit van 43 dagen, dat is dus 6 weken en 1 dag, die laatste dag heb je je doel gehaald.
Mijn doel was om elke week 1 kilo af te vallen, dus 6 kilo totaal.

  • Drie keer in de week sporten: half uur fietsen en/of  half uur lopen bij een hartslag van 70% van max (70% van 190 = 133).
  • Eet gewoon gezond zoals je normaal doet, maar eet 1 portie, hoe lekker het ook is, hoeveel er ook in de pan blijft zitten: 1 portie is voldoende.
  • Drink geen (of nauwelijks) frisdrank en pakken sap: geef die weg aan een vriend of je moeder. Beperk je tot koffie, thee, melk, water. ‘s Avonds voor de tv drink dan een bakkie thee.
  • Vermijd zoveel mogelijk suikers, dan gaat het pas echt hard!
  • Beperk je alcoholische consumpties, geen bier dan gaat het des te harder.
  • Krijg je tussendoor trek, zorg voor gezonde snacks in de koelkast: bloemkool roosjes, geraspte wortel, radijsjes, kop soep, stukje vlees (mager).
  • Zorg voor ongezouten nootjes in huis (geen pinda’s!)

ACTIE: Download het Excel document, stel een begindatum en vul je prognose in.

Stap 4 We gaan beginnen

Dag 1: Meet je begingewicht, vetpercentage, vocht en spierpercentage.
Aan de slag
Dag 7: Meet je resultaten na 1 week
Tussendoor meten kan je beperken, ik was veel te benieuwd en meet bijna elke dag.

Stap 5 Resultaten beginnen zichtbaar te worden

Jaja je zult zien dat het omlaag gaat, volhouden, na de 43 dagen kun je weer (even) rustig aan doen.

Hoe gaat het bij jou?