De pH waarde van bloed

De pH waarde van bloed komt zich blijkbaar nogal nauw, als deze teveel afwijkt gaan we dood. Ons lichaam doet er dan ook alles aan om de pH waarde in orde te houden. Vooral de verzuring van ons lichaam blijkt een groot probleem, vooral ons westerse voedingspatroon verzuurt ons lichaam. Dit zorgt voor allerlei problemen, van oprispingen, allergiën, huiduitslag tot reuma, galstenen, fibromyalgie, kanker en dood.

Het schijnt dus dat we gezonder moeten eten:
Minder verzurende stoffen zoals (20%): suiker, vlees, koffie, alcohol, granen.
Meer waterrijke voedingsstoffen zoals (80%): groenten, groenten, groenten, fruit, thee.
Interessante materie!

Er is heel veel over te lezen op het internet, hier enkele bronnen:
http://www.smitvoedingengezondheid.nl/oorzaken-van-ziekten-en-kanker/

Verzuring treft iedereen!

Goede voornemens

Er zullen alweer aardig wat goede voornemens zijn gesneuveld maar het is nog niet te laat want het jaar duurt nog lang!

Ideeën nodig?

Een aantal ideeën:

  • Leer een muziek instrument bespelen
  • Leer een nieuwe taal spreken
  • Geef je brein wat ruimte met Mindfullness (TIP: guided meditatie app: Headspace)
  • Ga sporten of leer een vechtsport (TIP: gebruik de app: Endomondo)
  • Stop met slechte gewoontes (TIP: stop met roken app: Quit Now!)
  • Val een paar kilo af met ons 43-dagen plan:

Het 43 dagen plan iets voor jou?

  1. Download het Excel document
  2. Meet je huidige gewicht
  3. Maak een plan
  4. En ga van start!

Cheers!

Afvallen voor de zomer

En inmiddels is het alweer begin mei, wat vliegt de tijd voorbij. Zo ben je even een paar maanden druk bezig en kom je ongemerkt weer wat kilo’s aan.

Met de zomer in aantocht is het weer tijd om het 43 dagen plan uit de kast te trekken en weer de nodige kilo-tjes af te vallen. Je wilt tijdens de warme dagen toch af en toe lekker in de blote bast kunnen rondrennen zodat je ook mooi gelijkmatig bruin wordt 🙂

Over 43 dagen is het pas halverwege juni dus een mooie tijd om nu te beginnen.

Hoe ga je te werk?

1) download het excel document

2) meet je huidige gewicht

3) maak een plan

4) en ga van start!

Zo ik heb mijn plan klaar, en uitgeprint, deze leg ik met een pen erbij op de slaapkamer bij de weegschaal zodat ik er elke dag aan wordt herinnert.

Morgen ga ik beginnen! BAM!

Fijne feestdagen gewenst

Na de eerste zes weken te hebben afgerond ben ik daarna weer even rustig aan gaan doen. Dat wil zeggen ongeveer 1 keer per week naar de sportschool en verder eigenlijk niets bijzonders. Toch zag ik gisteren dat ik ben afgevallen, jaja 80,8 gistermorgen. Dat is natuurlijk super!

Het zou mooi zijn om nog onder de 80 KG te komen voor 2011, maar met de feestdagen in zicht zou dat nog wel iets lastiger kunnen worden 🙂

Fijne feestdagen gewenst iedereen!

Met de feestdagen in zicht

Klaar!

Zo het eerste plan van 43 dagen zit erop, hier de resultaten:

Gewicht Prognose Vet% Prognose vocht% spier%
86,0 86,0 23,7 23,7 55,6 41,3
82,5 81,9 22,0 21,8 56,9 42,0

Zoals je ziet de prognose niet meer gehaald de laatste week, een weekendje weg in een hotel heeft die laatste dagen afgezwakt.

Evengoed een zeer mooi resultaat om 3,5 kilo af te vallen, het verschil daarvan is duidelijk merkbaar! Voor de prognose is een halve kilo per week dus een mooi doel, als je daar dan in ieder geval onder blijft ben je goed bezig.

Qua vetpercentage is het 1,7% in 6 weken, dat is 0,28% per week. Als we bij een cijfer achter de komma willen blijven is 0,2% per week een goede prognose.

Grafiek gewicht vs prognose na zes weken
Grafiek gewicht vs prognose na zes weken

Ondertussen ben ik al begonnen aan mijn nieuwe 43 dagen plan, hierover later meer!

De zesde en laatste week

Afgelopen week mijn doel weer gehaald, zie hieronder de grafiek. Ik heb nu alle metingen van de dagen door de week nog laten staan zodat jullie kunnen zien hoe dat eruit ziet. Later verwijder ik alle tussen metingen en laat ik alleen de meting van maandag staan.

Waardes kunnen namelijk weleens fluctueren, de ene keer hou je meer vocht vast dan de andere keer. Een bezoek aan het toilet kan vaak al een halve kilo of meer verschil uit maken.

Grafiek gewicht vs prognose na vijf weken
Grafiek gewicht vs prognose na vijf weken

Het gebruik van het Excel document ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Het 43 dagen plan in Excel
Het 43 dagen plan in Excel

 Elke dag die voorbij is kleur ik groen in, waar ik mijn doelen niet gehaald heb maak ik de vakjes rood. In de kolom voor sporten staat mijn planning voor welke dagen ik ga sporten, in mijn geval doe ik dat in de sportschool genaamd “Dynamic”.

Sporten goed voor onze hersenen

Aangezien ik zelf bijna geen kranten lees, krijg ik zo af en toe iets onder mijn aandacht geschoven door mensen die zich wel de tijd nemen om kranten te lezen. Zo kreeg ik gisteren het volgende krantenartikel in mijn e-mailbox, erg interessant en ook zeer toepasselijk voor het afvallen voor mannen plan.

Krantenartikel: Beweeg je brein in topconditie
Krantenartikel: Beweeg je brein in topconditie

Zelf merk ik ook dat ik veel actiever ben in mijn werk in de weken dat ik nu bezig ben met “afvallen voor mannen – het 43 dagen plan”, maar ik had de link nog niet gelegd met de doorbloeding van de hersenen door het sporten. Na het lezen van dit artikel ben ik ervan overtuigd dat hier een kern van waarheid in zit.

Waar die drie uurtjes per week wel niet allemaal goed voor zijn!

Ruim vier weken bezig

Het doel van 82 heb ik maandag niet gehaald, wel weer ee nieuw record sinds de start (83.3). Zoals ik vorige week al zei zou ik dan de prognose aanpassen. Dit heb ik inmiddels gedaan en de nieuwe grafiek ziet er als volgt uit:

Grafiek gewicht vs prognose na vier weken

Zoals je kan zien heb ik de middelste twee weken ongeveer gelijk gezet met de werkelijkheid. De komende en laatste twee weken van deze 43 dagen wil ik toewerken om onder de 82 te komen.

Stiekem ben ik ook alweer plannen aan het maken voor de volgende 43 dagen, waarschijnlijk neem ik een week rust (geen sportschool) en ga ik dan een nieuw schema maken. Ik zit eraan te denken om dan wat krachttraining toe te gaan voegen, bijvoorbeeld een half uur cardio en dan een half uur kracht. Ik wil wel binnen het uur blijven want ik wil niet teveel tijd doorbrengen in de sportschool, een uurtje vind ik genoeg. Maar hierover later meer, nu de laatste twee weken nog even de aandacht erbij houden!

Ruim drie weken bezig

Zoals verwacht na het afgelopen weekend (en ook een aantal keer sporten gemist) een lichte terugval van ongeveer een week, ik ga kijken of ik voor aanstaande maandag het doel van 82 kilo toch nog kan halen. Als dit niet het geval is dan ga ik de prognose aanpassen.

Grafiek gewicht vs prognose na drie weken
Grafiek gewicht vs prognose na drie weken

Verder merk ik nu ondanks de terugval wel duidelijk het verschil van die paar kilo die ik nu ben afgevallen, mijn riem kan al een gaatje strakker (soms wel twee) en hier en daar beginnen mensen al te vragen of ik dunner ben geworden. Een geweldige stimulans natuurlijk.

Zwaar weekend gehad

Morgenvroeg (maandagmorgen) is het weer het “officiële” weegmoment van de week, de uitslagen verwerk ik in mijn Excel planning om te zien of ik nog op koers lig. De derde week is nu voorbij dus ik zit precies op de helft van mijn planning.

Na een zwaar weekend met veel bier en lekker eten wordt morgen waarschijnlijk een terugval. Komende week moet ik dan weer een beetje extra mijn best gaan doen. Toch heb ik er weer zin in, in merk dat door het sporten mijn conditie en algehele fitheid flink is verbeterd en dat buikje moet er echt af.

Paul out